kobieta śpiąca w ciąży
Bez kategorii

Jak spać w ciąży?

0 110

Do omówienia odnośnie snu mamy dwie kwestie – po pierwsze warunki w sypialni i łóżku, po drugie odpowiednia, wygodna dla matki i dziecka pozycja.

Jeśli chodzi o sprawę pierwszą – wszystko co do tej pory starałaś się robić, powinnaś zacząć robić naprawdę. A więc: odpowiednia ilość snu (minimum 8 godzin dziennie, przy czym wskazane są również drzemki w trakcie dnia), lekkostrawna kolacja, niejedzenie bezpośrednio przed snem, ruch na świeżym powietrzu, czyli wieczorne spacery. Organizm sam będzie się tego wszystkiego domagał. Najlepsze warunki do spania to dość niska temperatura – około 17-19 stopni (pamiętaj o wietrzeniu sypialni przed snem!) i przede wszystkim wygodny materac oraz poduszka. W trakcie ciąży, szczególnie pod koniec, drobne niedogodności mogą porządnie dopiec. Warto też zaopatrzyć się w kilka dodatkowych poduszek w różnych rozmiarach, które według potrzeb będziesz mogła ułożyć pod nogami, czy plecami.

poduszka do spania w ciąży

Poduszka do spania na bloku w ciąży

Bardzo dobrym wyborem będzie podłużna poduszka do spania na boku, pomaga ona utrzymać wygodną pozycję i zapobiega drętwieniu rąk i nóg. Można wykorzystać ją również jako podpórkę pod plecy, w zależności od potrzeb.

Kwestia druga, czyli jaka pozycja do spania w ciąży. W pierwszym trymestrze wybór pozycji pozostaje kwestią całkowicie indywidualną – czy na plecach, brzuchu, prawym, czy lewym boku. Kiedy brzuszek zaczyna się zaokrąglać spanie na brzuchu zaczyna być uciążliwe, z tej pozycji rezygnuje się raczej intuicyjnie. W pierwszym trymestrze sen na brzuchu na pewno nie zaszkodzi – macica to silny mięsień i doskonale ochroni dziecko.

Spanie na plecach w pierwszych miesiącach jest wygodne i nieuciążliwe, kiedy dziecko robi się większe lepiej jednak zrezygnować również z tej pozycji. Może ona powodować ucisk na żyłę główną dolną, przez co zaburzać krążenie w dolnych partiach ciała, a w najgorszym wypadku powodować niedotlenienie matki i dziecka. Prawda jest jednak taka, że nie są to też pozycje wygodne – ani dla dziecka, ani dla matki. Dziecko samo zadba o swoją przestrzeń i na pewno poczujesz jeśli będzie mu niewygodnie.

Podobny ucisk na żyłę główną dolną może pojawiać się również w pozycji na prawym boku, większość kobiet intuicyjnie wybiera pozycję na lewym boku. Jest to też najbardziej polecana pozycja – nie powoduje ucisków, nie zaburza krążenia, usprawnia pracę nerek i usuwanie toksyn z organizmu, a także zapobiega pojawianiu się obrzęków nóg.

About the author / 

Justyna

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *